Національна Асамблея людей з інвалідністю України, ВГО людей з інвалідністю по зору «Генерація успішної дії», МБО «Німецько-українська партнерська мережа» та ГО «Харківський центр реабілітації «Право вибору» в партнерстві з Асоціацією тифлопедагогів України 13-15 листопада в рамках Всеукраїнської програми «Через освіту до соціальної інтеграції та інклюзії» провели Всеукраїнський навчально-практичний семінар «Переваги та недоліки впровадження інклюзивної освіти для дітей з глибокими порушеннями зору».
Участь у семінарі взяли представники Міністерства освіти і науки України, спеціальних шкіл і навчально-реабілітаційних центрів для незрячих та для слабозорих дітей, шкіл в яких впроваджується інклюзивна освіта, видавництв, які займаються виданням літератури шрифтом Брайля, громадських організацій, які опікуються людьми з порушеннями зору, а також батьки дітей з порушеннями зору.
На семінарі були представлені позитивні та негативі приклади інклюзивного навчання дітей з порушеннями зору, позитивних прикладів було набагато більше також представили впровадження новітніх технологій та програм у інклюзивній освіті, роль спеціальних шкіл та НРЦ для незрячих та для слабозорих у нинішніх реаліях, обговорили затверджений МОН список корекційних та реабілітаційних засобів для незрячих і слабозорих дітей також розповіли де, і як можна придбати дані засоби.
Крім цього учасники семінару ознайомились з діяльністю громадських організацій, які опікуються людьми з інвалідністю по зору, у сфері сприяння у реалізації права на освіту дітьми з інвалідністю по зору, а також ознайомились з досвідом батьків, діти яких маючи інвалідність по зору є залученими до процесу інклюзивного навчання.
На семінарі виступала та відповідала на питання представники МОН в.о. начальника відділу інклюзивної освіти та інклюзивно-ресурсних центрів Дмитрієва-Заруденко Юлія Володимирівна та Набоченко Ольга Олександрівна, державний експерт Директорату інклюзивної та позашкільної освіти МОН України.
Своїми позитивними прикладами інклюзивної освіти поділилися:
«Старт до інклюзії» Валентина Бутенко – голова Громадської організації «Харківський центр реабілітації молодих інвалідів та членів їх сімей «Право вибору»;
«Досвід Швеції та Канади в організації інклюзивного навчання незрячого школяра» Оксана Потимко – керівник ресурсного центру освітніх інформаційних технологій для осіб з особливими потребами Національного університету «Львівська політехніка»;
«Інклюзивна освіта в практиці Березнегуватської ЗОШ І-ІІІ ступенів «Хто сказав, що ми не можемо змінити світ та навчати бачити серцем!» Олена Сачковська та Ольга Кондратенко – Березнегуватська ЗОШ І-ІІІ ступенів, Миколаївська область;
«Досвід навчання незрячих дітей в інклюзивному класі» Ніна Кривошей – завуч СЗШ № 15 ім. Співачука, м. Хмельницький;
«Досвід роботи з незрячими та слабозорими дітьми» Леся Лимар - ДОО УТОС, м. Дніпро;
«Незряча дитина: вдома, садку, школі. Досвід процесу навчання і виховання дитини з тяжкими порушеннями зору» Ольга Одейчук – тифлопедагог, асестент вчителя, керівник ГО «Особливий кіндер», Рівненська область;
«Переваги інклюзивної освіти слабозорої дитини в умовах Нової української школи» Марина Бабець - керівник відокремленого підрозділу ВГО «Генерація успішної дії», м. Полтава.
У рамках семінару була проведена конференція «Виклики часу - стандарти видання книг для людей з важкими порушеннями зору в Україні». На якій обговорили сучасні стандарти підготовки та видання книг для незрячих і слабозорих дітей. Також обговорили питання доступності інформації для людей з важкими порушеннями зору в різних форматах, вивчали міжнародний і український досвід, представляли українських розробників видавців книг та роздаткових матеріалів шрифтом Брайля.
Своїми напрацюваннями у сфері книгодрукування та виготовлення дидактичних матеріалів шрифтом Брайля ділилися:
«Виклики часу – стандарти видання книг для людей з важкими порушеннями зору в Україні» - історичний огляд Валентина Бутенко – голова Громадської організації «Харківський центр реабілітації молодих інвалідів та членів їх сімей «Право вибору», м. Харків;
«Особливості підготовки та розміщення ілюстративного матеріалу в підручниках, що видаються шрифтом Брайля» Ольга Мацкевич, вчитель математики, НВК ім. В.Г. Короленка;
«Адаптація та підготовка до видання підручників для учнів з глибоким порушенням зору» Єлизавета Дюндік – студентка НПУ ім. Драгоманова, м. Київ;
«Досвід Німеччини у підготовці та виданні книг шрифтом Брайля» Олександр Павкович – член комітету по стандартам друку шрифтом Брайля, консультант BIT (консультаційно-інформаційний сервісно-текстовий центр при Баварському союзі сліпих та слабозорих) у відділі «Публікації», Німеччина;
«Досвід друку книг шрифтом Брайля» Оксана Потимко – керівник ресурсного центру освітніх інформаційних технологій для осіб з особливими потребами Національного університету «Львівська політехніка»;
«Забезпечення дітей шкільного віку навчальною та позашкільною літературою шрифтом Брайля» Вікторія Миколаюк – БО «Фонд родини Нечитайло», м. Київ;
«Верстка текста в універсальному дизайні за допомогою програми Adobe Indesign, пошук та заміна за допомогою Grep» Максим Пахомов – ПОГ «СоцІнтел», м. Харків;
«Технічне, технологічне та видавниче обґрунтування необхідності створення нових стандартів для спеціалізованих видань шрифтом Брайля» Лариса Гобельовськая – видаництво «Мадрид», м. Харків;
«Друк книг шрифтом Брайля, досвід та перспективи ГС «Сучасний погляд» Леся Перепеченко – виконавчий директор ГС «Сучасний погляд»;
Досвід роботи міжнародної волонтерської команди зрячих та незрячих фахівців і консультантів над створенням універсального видання «Очі сліпих» Юлія Патлань – провідний науковий співробітник НЦНК «Музей Івана Гончара», голова Міжнародної науково-дослідної групи «Василь Єрошенко та його доба», м. Київ;
«3D-друк на допомогу слабозорим та незрячим» Петро Поліщук – керівник ВП ВГО «Генерація успішної дії», м. Рівне.
На круглому стілі обговорили питання стандартів та видання книг та періодики для людей з важкими порушеннями зору:
- врахування індивідуальних потреб дітей при плануванні видання книг шрифтом Брайля;
- врахування потреб вчителів, які працюють у інклюзивних класах з дітьми з важкими порушеннями зору;
- як державі та громадським організаціям вчасно та оперативно реагувати на індивідуальні потреби дітей, які навчаються в закладах середньої освіти;
- роль ресурсних центрів в забезпеченні дітей з важкими порушеннями зору навчальною та дидактичною літературою.
На питання відповідав Олександр Павкович – член комітету по стандартам друку шрифтом Брайля, консультант BIT (консультаційно-інформаційний сервісно-текстовий центр при Баварському союзі сліпих та слабозорих) у відділі «Публікації», Німеччина.
Підготував, Поліщук Петро Степанович.